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Reihe
 
Indologie
 

 
Berliner Indologische Studien
 
Herausgegeben von
Gerd J.R. Mevissen

 

Berliner Indologische Studien, Band 24
ISBN 978-3-89693-740-7 (03/2019)
303 Seiten, 22 x 15 cm, 154 Abb., Kt., EUR 48,00
 
Die 11 Beiträge in Band 24 (2019) behandeln Aspekte südasiatischer, tibetischer und zentralasiatischer Kultur. Nach einer vervollständigten Publikationsliste des im Jahr 2016 verstorbenen BIS-Mitbegründers Klaus BRUHN, zusammengestellt von Gerd J.R. MEVISSEN (Berlin), präsentiert Johannes SCHNEIDER (München) Rezepte für Räucherwerk und andere Wohlgerüche nach einem tibetischen Text aus dem Tanjur, dessen indischer Urtext verloren gegangen ist. Kurt TROPPER (Wien) behandelt eine lange Inschrift in einem Tempel des Klosters von ´Khor chags nebst ausführlicher Edition und Übersetzung. Gouriswar BHATTACHARYA (Kolkata) stellt anhand von Inschriften und Kunstwerken die Einzigartigkeit von Mainamati, einer ausgedehnten buddhistischen Anlage im Südosten von Bangladesch, ins Zentrum seiner Betrachtungen. Parul Pandya DHAR (Delhi) behandelt Darstellungen des Dämonenkönigs Ravana in der Kunst des frühen westlichen Deccan-Gebietes (Südindien) und diskutiert im Anschluss Fragen zur kulturpolitischen Relevanz von Ramayana-Darstellungen. K.L. MANKODI (Mumbai) präsentiert bisher unveröffentlichte Darstellungen der Göttin Sitala im Sitalesvara-Tempel am Ufer des Flusses Chandrabhaga in Jhalrapatan (Rajasthan). Gerd J.R. MEVISSEN (Berlin) stellt 66 Skulpturen der Göttin Tapasvini Parvati mit astralen Nebenfiguren oder Symbolen vor und geht der Frage nach, wie erklärt werden kann, dass solche Darstellungen fast nur in der Nähe des nördlichen Wendekreises vorkommen. Rajesh Kumar SINGH (Udaipur) entlarvt die These, dass die Asmakas die vorderen Zellen der Höhle 19 in Ajanta zerstört hätten, als reine Imagination. Corinna WESSELS-MEVISSEN (Berlin) und Adam HARDY (Cardiff) präsentieren einen Kurzbericht zu einem erst 2017 bei Kothur im Bundesstaat Telangana entdeckten frühen Siva-Tempel (ca. 6. Jh.), der mit seinem ungewöhnlichen Bildprogramm und in seiner Architektur Merkmale aufweist, die eine Vorläuferschaft zu den freistehenden Pallava-Tempeln in Tamil Nadu nahelegen. Monika ZIN (Leipzig) geht der Frage nach, ob das indische Pañcatantra in sogdischen Malereien zu finden ist, und kommt zu der Erkenntnis, dass Darstellungen von Geschichten für die Datierung der zugrunde liegenden schriftlichen Quellen wichtig sein können. Béla KELÉNYI (Budapest) bespricht einen kürzlich von Olaf CZAJA vorgelegten Band zur tibetischen Malerei (Reflections of the Divine: Treasures of Tibetan Painting. The Ulrich Wörz Collection. Weimar, 2018).
 
The 11 contributions in Volume 24 (2019) treat different aspects of South Asian, Central Asian and Tibetan culture. Starting with an updated bibliography of Klaus BRUHN, who died in 2016, compiled by Gerd J.R. MEVISSEN (Berlin), the paper by Johannes SCHNEIDER (Munich) presents recipes for incense and other fragrances found in the Tibetan Tanjur, based on an Indian text that has been lost. Kurt TROPPER (Vienna) discusses a long temple inscription in the monastery of 'Khor chags, including its edition and translation. Gouriswar BHATTACHARYA (Kolkata) adduces inscriptions and works of art to highlight the uniqueness of Mainamati, a large-scale Buddhist complex in southeast Bangladesh. Parul Pandya DHAR (Delhi) studies depictions of the demon king Ravana in the art of the early western Deccan (South India) and discusses questions on the cultural-political relevance of representations of the Ramayana. K.L. MANKODI (Mumbai) introduces unpublished images of the goddess Sitala in the Sitalesvara Temple on the banks of the Chandrabhaga River in Jhalrapatan (Rajasthan). Gerd J.R. MEVISSEN (Berlin) presents 66 sculptures of the goddess Tapasvini Parvati shown together with astral figures or symbols and explores the question of how it can be explained that such images occur almost exclusively near the Tropic of Cancer. Rajesh Kumar SINGH (Udaipur) relegates the earlier concept that the Asmakas had destroyed the front cells of Cave 19 in Ajanta to the realm of imagination. Corinna WESSELS-MEVISSEN (Berlin) and Adam HARDY (Cardiff) present a first assessment of a recently discovered early Siva temple (ca. 6th century) near Kothur in Telangana State, which exhibits an unusual image programme and architectural features that suggest it to be a predecessor of the structural Pallava temples in Tamil Nadu. Monika ZIN (Leipzig) explores the question of whether the Indian Pañcatantra can be found in Sogdian paintings, concluding that representations of certain narratives can be important for assigning a date to the respective textual material. Béla KELÉNYI (Budapest) reviews a volume on Tibetan painting recently published by Olaf CZAJA (Reflections of the Divine: Treasures of Tibetan Painting. The Ulrich Wörz Collection. Weimar, 2018).

Inhalt / Table of Contents
 

GERD J.R. MEVISSEN (comp.): Updated Bibliography of Klaus BRUHN (1928-2016)
JOHANNES SCHNEIDER: Rezepte für Räucherwerk und andere Wohlgerüche aus dem tibetischen Tanjur: Nāgārjunas *Aṣṭāpadīkṛtadhūpayoga
KURT TROPPER: Inscription 1 in the Entrance Area of the Lha khang chen mo at ’Khor chags Monastery. Edition and Annotated Translation
GOURISWAR BHATTACHARYA: Importance of Mainamati, A Unique Buddhist Site in Bangladesh
PARUL PANDYA DHAR: Characterizing Contrariety; Representing Rāvaṇa in the Early Western Deccan
K.L. MANKODI: Śītalā, and Śiva as “Śītaleśvara”, on the Chandrabhaga’s Tīrtha at Jhalrapatan
GERD J.R. MEVISSEN: Observational Hints at the Probable Relevance of the Tropic of Cancer in Indian Art: The Case of Tapasvinī Pārvatī
RAJESH KUMAR SINGH: Devil in the Details-1, SPINK’s Imaginations: Did the Aśmakas Really Destroy the Front Cells of Ajanta Cave 19?
CORINNA WESSELS-MEVISSEN & ADAM HARDY: Note on a Recently Reported Early Śiva Temple near Kothur (Telangana State)
MONIKA ZIN: The Pañcatantra in Sogdian Paintings?
BÉLA KELÉNYI: How to Read Pictures. Review of: Olaf CZAJA, Reflections of the Divine: Treasures of Tibetan Painting. The Ulrich Wörz Collection. Weimar, 2018
 
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