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Berliner Indologische Studien, Band 22
ISBN 978-3-89693-650-9 (08/2015)
302 Seiten, 22,7 x 15,3 cm, 176 Abb., Kt., EUR 46,00
Die 14 Beiträge in Band 22 (2015) behandeln verschiedene Aspekte süd-, südost- und zentralasiatischer Kultur. Mikhael D. BUKHARIN (Moskau) präsentiert 27 bisher unveröffentlichte Briefe von Albert Grünwedel an W.W. Radloff aus den Jahren 1901 bis 1914, die in den Archiven der russischen Akademie der Wissenschaften in St.-Petersburg aufbewahrt werden und Einblicke in bisher unbekannte Aspekte des damaligen Museums für Völkerkunde in Berlin geben sowie die Hintergründe der zu dieser Zeit durchgeführten preußischen und russischen Expeditionen an die Seidenstraße in Ostturkistan offenbaren. Der leider vor kurzem verstorbene Andrew HUXLEY (London) befasst sich mit der in England zwischen 1884 und 1914 geführten Debatte, wie die Erforschung der indischen Altertümer zu finanzieren sei. Johannes SCHNEIDER (München) präsentiert eine buddhistische Sicht auf den hinduistischen Buddhāvatāra, die auf zwei Sanskrittexten aus dem 8./9. Jahrhundert basiert, von denen nur die tibetische Übersetzung erhalten ist. Ulf JÄGER (Gronau-Epe/Westfalen) bespricht ausführlich ein Steinrelief aus Gandhara, das sich in einer Schweizer Privatsammlung befindet und dionysische Szenen zeigt. Jürgen NEUSS (Berlin) dokumentiert bisher unveröffentlichte Inschriften im Amareśvara-Tempel in Māndhātā, Zentralindien. Gautama V. VAJRACHARYA (New York) korrigiert in seinem Beitrag die frühere Lesung einer Inschrift auf einer nepalesischen Kupferfigur des Gottes Indra. Gouriswar BHATTACHARYA (Berlin) stellt in seinem ersten Beitrag die Frage, ob es eine Gottheit namens "Madhuśreṇika" gab, und kommt zu dem Schluss, dass dies nicht der Fall ist, sondern auf der fehlerhaften Interpretation einer Inschrift basiert. In seinem zweiten Beitrag zeigt G. BHATTACHARYA, wie sich die im östlichen Indien verbreitete Darstellung der beiden Frauen des hinduistischen Gottes Viṣṇu, Śrī/Lakṣmī und Puṣṭi/Sarasvatī, ikonographisch aus Gadādevī bzw. Cakrapuruṣa entwickelt haben. Bijan MONDAL (Kolkata) & Gerd J.R. MEVISSEN (Berlin) dokumentieren die seltene Form der hinduistischen Göttin Sarasvatī mit einem Widder als Reittier (Meṣavāhinī Sarasvatī) in der Sculpturenkunst Bengalens. Ibrahim SHAH (Peshawar) beleuchtet die ikonographischen Aspekte einer Steinfigur von Viṣṇu-Trivikrama aus Bengalen, die sich jetzt im Nationalmuseum Pakistans in Karachi befindet. Swati RAY, Rupendra Kumar CHATTOPADHYAY & Shubha MAJUMDER (Kolkata) präsentieren insgesamt 39 bisher unbekannte jinistische Skulpturen aus der alten Region Manbhum im heutigen Westbengalen. Gudrun BÜHNEMANN (Madison) befasst sich mit einer eigenartigen Gruppe von "Śakti-" oder "Devīliṅgas" aus Bengalen und Nepal, die Darstellungen von Göttinnen aufweisen. Béla KELÉNYI (Budapest) stellt eine Gruppe von dreibeinigen buddhistischen Bronzefiguren vor, deren Ursprung er im Dali-Königreich (937-1253) in Chinas Yunnan-Provinz lokalisiert. Doris Meth SRINIVASAN (Stony Brook) bespricht das kürzlich erschienene Buch von Devangana Desai, Art and Icon. Essays on Early Indian Art, New Delhi 2013. Aus Anlass des 30-jährigen Bestehens der Berliner Indologischen Studien beinhaltet der Band noch einen Autorenindex der bisher erschienenen Bände 1 (1985) bis 22 (2015).
The 14 contributions in Volume 22 (2015) treat different aspects of South, Southeast and Central Asian culture. Mikhael D. BUKHARIN (Moscow) presentst 27 hitherto unpublished letters of Albert Grünwedel to W.W. Radloff from the years 1901 to 1914, which are preserved in the archives of the Russian Academy of Sciences in St.-Petersburg. They reveal hitherto unknown aspects of the former Museum für Völkerkunde in Berlin as well as background information on the Prussian and Russian expeditions to the Silk Road in Eastern Turkestan. Andrew HUXLEY (London), who passed away recently, deals with the debate in England between 1884 and 1914 about who should pay for the research on Indian Archaeology. Johannes SCHNEIDER (München) presents a Buddhist view on the Hindu Buddhāvatāra, based on two Sanskrit texts of the 8th/9th century of which only Tibetan translations exist today. Ulf JÄGER (Gronau-Epe/Westfalen) discusses a stone relief from Gandhara, now in a Swiss private collection, showing Dionysiac scenes. Jürgen NEUSS (Berlin) documents hitherto unpublished inscriptions from the Amareśvara Temple in Māndhātā, Central India. Gautama V. VAJRACHARYA (New York) corrects his former reading of an inscription on a Nepalese copper image depicting the god Indra. Gouriswar BHATTACHARYA (Berlin), in his first paper, asks "Was there any Deity called Madhuśreṇika?" and comes to the conclusion that the existence of this deity is only based on the wrong interpretation of a inscription. In his second paper, G. BHATTACHARYA shows how in Eastern India the two consorts of the Hindu god Viṣṇu, Śrī/Lakṣmī and Puṣṭi/Sarasvatī, were iconographically developed from earlier representations of Gadādevī and Cakrapuruṣa, respectively. Bijan MONDAL (Kolkata) & Gerd J.R. MEVISSEN (Berlin) document the rare form of the Hindu goddess Sarasvatī having a ram as her mount (Meṣavāhinī Sarasvatī) in der sculptural art of Bengal. Ibrahim SHAH (Peshawar) deals with iconographic aspekts of a stone sculpture representing Viṣṇu-Trivikrama from Bengal, now kept in the National Museum of Pakistan in Karachi. Swati RAY, Rupendra Kumar CHATTOPADHYAY & Shubha MAJUMDER (Kolkata) present a survey of 39 hitherto unrecorded Jaina sculptures of old Manbhum, today in West Bengal. Gudrun BÜHNEMANN (Madison) discusses an enigmatic group of "Śakti-" or "Devīliṅgas" from Bengal and Nepal, who include representations of goddesses. Béla KELÉNYI (Budapest) presents a group of three-legged Buddhist bronze figures and locates their origin in the Dali Kingdom (937-1253) in China's Yunnan Province. Doris Meth SRINIVASAN (Stony Brook) reviews the recently published book by Devangana Desai, Art and Icon. Essays on Early Indian Art, New Delhi 2013. Finally, on the occasion of reaching 30 years of Berlin Indological Studies, the present volume includes a Cumulative Author Index of Vols. 1 (1985) to 22 (2015).
Inhalt / Table of Contents
MIKHAEL D. BUKHARIN: „Wissenschaft ist nach meiner Meinung nur ein anderer Ausdruck für Humanität ...“. Letters of A. Grünwedel to W.W. Radloff from the Collection of the Archives of the Russian Academy of Sciences, St.-Petersburg Branch
ANDREW HUXLEY: Who should pay for Indological Research? The debate between 1884 and 1914
JOHANNES SCHNEIDER: Eine buddhistische Sicht auf den Buddhāvatāra
ULF JÄGER: Dionysisches in Gandhara. Zu einem bemerkenswerten Gandhararelief der Kuschanzeit (ca. 2.-3. Jh. AD) in der Sammlung Florence Gottet/Schweiz
JÜRGEN NEUSS: Unpublished Inscriptions from the Amareśvara Temple, Māndhātā
GAUTAMA V. VAJRACHARYA: Corrected Reading of a Nepali Inscription
GOURISWAR BHATTACHARYA: Was there any Deity called Madhuśreṇika?
GOURISWAR BHATTACHARYA: From Gadādevī to Śrī/Lakṣmī and from Cakrapuruṣa to Puṣṭi/Sarasvatī: A Critical Appraisal of Sculptures Depicting Viṣṇu’s Two Consorts in Eastern India BIJAN MONDAL & GERD J.R. MEVISSEN: Meṣavāhinī Sarasvatī in the Sculptural Art of Bengal
IBRAHIM SHAH: An Iconographic Note on the Trivikrama Image from Bengal in the National Museum, Karachi
SWATI RAY, RUPENDRA KUMAR CHATTOPADHYAY & SHUBHA MAJUMDER:
Exploring the Jaina Sculptural Remains in Ancient Manbhum
GUDRUN BÜHNEMANN: Four Goddesses Attached to a Liṅga: The “Śakti-” or “Devīliṅgas” and Similar Sculptures
BÉLA KELÉNYI: The Choreography of Identities: A Peculiar Type of Statue from the Dali Kingdom
DORIS METH SRINIVASAN: Review: Devangana DESAI, Art and Icon. Essays on Early Indian Art. New Delhi, 2013
Thirty Years Berliner Indologische Studien 1985-2015.
Cumulative Author Index BIS 1 (1985) – 22 (2015)
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