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Reihe
 
Indologie
 

 
Berliner Indologische Studien
 
Herausgegeben von
Klaus Bruhn und Gerd J.R. Mevissen

 

Berliner Indologische Studien, Band 21
ISBN 978-3-89693-611-0 (12/2013)
328 Seiten, 22,7 x 15,3 cm, 6 Farbabb., 169 s/w Abb., Kt., EUR 46,00
 
Die elf Beiträge in Band 21 (2013) behandeln verschiedene Aspekte südasiatischer Kultur. Michael Knüppel (Kassel) befasst sich mit der Herkunft eines besonderen Syngraphems in einer uigurischen Handschrift. Aloïs van Tongerloo & Michael Knüppel (Geel & Kassel) dokumentieren einige Briefe Robert Edmond Gauthiots an Willy Bang Kaup und Friedrich Carl Andreas aus den Jahren 1909-11. Pratapaditya Pal (Los Angeles) stellt eine bisher unpublizierte frühr Siva-Skulptur aus Mathura vor und setzt sie in Beziehung zu anderen, schon bekannten Bildwerken aus Nordwestindien. Vinay Kumar Gupta (Sagar) behandelt Darstellungen der Göttin Sri-Laksmi und ihre Verbindung zu anderen Gottheiten in der frühen Kunst Indiens. Ibrahim Shah (Peshawar) untersucht die Ikonographie bestimmter Visnu-Darstellungen in pakistanischen Sammlungen. Jürgen Neuss (Berlin) dokumentiert die bisher bekannten schriftlichen Befunde zu Omkaresvar-Mandhata an der Narmada und zeigt die Bedeutung des Ortes als wichtiges kulturelles Zentrum Zentralindiens. Rupendra Kumar Chattopadhyay, Swati Ray & Shubha Majumder (Kolkata) befassen sich mit den inschriftlichen Befunden und Darstellungen von sivaitischen Gelehrten und ihrer Bedeutung für das religiöse Leben Ostindiens im späten Mittelalter. Swati Ray & Bijan Mondal (Kolkata) stellen drei bisher unbekannte Skulpturen von Siva-Ardhanarisvara aus Bengalen vor. Gerd J.R. Mevissen (Berlin) präsentiert einen illustrierten Corpus aller bisher bekannten Ardhanarisvara-Darstellungen aus Nepal, Ostindien und Südostasien. Birendra Nath Prasad (Lucknow) betrachtet die Votivinschriften auf Skulpturen der Göttin Pundesvari/Purnesvari/Punyesvari aus Ostbihar als Hinweis auf eine in den Mahayana-Buddhismus integrierte Volkstradition. Gudrun Bühnemann (Madison) beleuchtet die Geschichte eines Monumentalgemäldes von Bhairava am Jayavagisvari-Tempel in Kathmandu, Nepal.

The eleven contributions in volume 21 (2013) treat different aspects of South Asian culture. Michael Knüppel (Kassel) discusses the provenance of a special syngraphem in an Uigur manuscript. Aloïs van Tongerloo & Michael Knüppel (Geel & Kassel) document some letters of Robert Edmond Gauthiot to Willy Bang Kaup and Friedrich Carl Andreas from the years 1909-11. Pratapaditya Pal (Los Angeles) introduces a so far unpublished early Siva sculpture from Mathura and discusses its relation with other sculptures from Nordwest India. Vinay Kumar Gupta (Sagar) deals with representations of the goddess Sri-Laksmi and her connections with other deities in early Indian art. Ibrahim Shah (Peshawar) examines the iconography of certain images of Visnu that belong to Pakistani Collections. Jürgen Neuss (Berlin) presents all available written evidence on Omkaresvar-Mandhata in the Narmada valley to establish the need for a reassessment of the historical position of this place as a crucial religious and cultural centre in Central India. Rupendra Kumar Chattopadhyay, Swati Ray & Shubha Majumder (Kolkata) deal with the inscriptional evidence and sculptural representations and of the Saivacaryas and their relevance for the religious life in late-medieval Eastern India. Swati Ray & Bijan Mondal (Kolkata) introduce three hitherto unknown sculptures of Siva-Ardhanarisvara from Bengal. Gerd J.R. Mevissen (Berlin) presents an illustrated Corpus of all known images of Ardhanarisvara from Nepal, Eastern India and Southeast Asia. Birendra Nath Prasad (Lucknow) argues that the votive inscriptions on sculptures of the goddess Pundesvari/Purnesvari/Punyesvari from eastern Bihar point to the integration of a folk tradition integrated into Mahayana Buddhism. Gudrun Bühnemann (Madison) examines the history of a monumental painting depicting Bhairava at the Jayavagisvari-Tempel in Kathmandu, Nepal.

Inhalt / Table of Contents
 

MICHAEL KNÜPPEL: Zur Herkunft eines Syngraphems in der Handschrift Ch/U 7570 (Maitreya-Lobpreis und Insadi-Sutra)
ALOÏS VAN TONGERLOO & MICHAEL KNÜPPEL: Einige Briefe Robert Edmond Gauthiots (1876-1916) an Willy Bang Kaup und Friedrich Carl Andreas aus den Jahren 1909-11
PRATAPADITYA PAL: An Early Image of
Śiva as Maheśa/Maheśvara from Mathura: An Iconological Study
VINAY KUMAR GUPTA:
Śrī/Lakmī and Her Association with Other Deities in Early Indian Art
IBRAHIM SHAH: Kashmiri-Type Vi
ṣṇu Images in Pakistani Collections: An Iconographic Survey
JÜRGEN NEUSS: O
kāreśvar-Māndhātā. Tracing the Forgotten History of a Popular Place
RUPENDRA KUMAR CHATTOPADHYAY, SWATI RAY & SHUBHA MAJUMDER: The Kingdom of the
Śaivācāryas
SWATI RAY & BIJAN MONDAL: The Reappearance of the Lord: Dhoy
ī’s Ardhanārīśvara Resurrected?
GERD J.R. MEVISSEN: Corpus of Ardhan
ārīśvara Images from Nepal, Eastern India and Southeast Asia
BIRENDRA NATH PRASAD: A Folk Tradition Integrated into Mah
āyāna Buddhism: Some Observations on the Votive Inscriptions on Sculptures of Pudeśvarī/Pūreśvarī/Puyeśvarī Discovered in the Kiul-Lakhisarai Area, Bihar
GUDRUN BÜHNEMANN: Bhairava and the Eight Charnel Grounds: On the History of a Monumental Painting at the Jayav
āgīśvarī Temple, Kathmandu