Smart, Sara: The Ideal Image: Studies in Writing for the German Court 1616-1706 (Amsterdamer Publikationen zur Sprache und Literatur, Band 160) ISBN 3-89693-441-4 (12/2005)
370 Seiten, 22 x 15 cm, Kt., EUR 52,00 It was expected that the prince of the
early modern period should incorporate an ideal of virtue that distinguished him from other men and underlined his capacity to rule. This ideal is manifest in the depiction of the ruler in the visual arts. It is
equally evident in a diverse body of writing produced for the court: occasional poetry, the libretti of ballets and Singspiele, masquerades and reports of festivities comment in a variety of ways on the
perfection of the prince. The ideal image of the German ruler, of his wife and court is the subject of the present study, which explores the writing of five poets active at different courts – Stuttgart,
Dresden, Heidelberg, Wolfenbüttel and Berlin – at different stages of the seventeenth and early eighteenth centuries. The works of Georg Rodolf Weckherlin, David Schirmer, Lorenz Beger, Friedrich Christian
Bressand and Johann von Besser offer insight into the presentation of the ruler and the way in which this was subject to political circumstances and cultural influences. The study also focuses on the position of the
poet at court and on the various talents that he required in order to achieve success.
Der Fürst der frühen Neuzeit war als Stellvertreter Gottes und Haupt seines Staates verpflichtet ein Tugendideal zu verkörpern, das seine Einzigartigkeit und seine besondere Eignung für die Regierungsgeschäfte hervorhob. Dieses Ideal diktierte die Darstellung des Herrschers sowohl in den Bildenden Künsten wie auch in einem
umfangreichen Korpus höfischen Schreibens. Gelegenheitsgedichte, Ballett- und Singspiellibretti, Maskeraden und Festbeschreibungen thematisierten die Vollkommenheit des
Fürsten. Ziel der vorliegenden Studie ist es, dieses idealisierte Image des deutschen Herrschers, seiner Frau und seines Hofes im siebzehnten Jahrhundert zu untersuchen, indem das Schaffen von fünf Dichtern analysiert wird, die zu verschiedenen Zeitpunkten an verschiedenen deutschen Höfen – Stuttgart, Dresden, Heidelberg, Wolfenbüttel und Berlin – tätig waren. Anhand der Werke von Georg Rodolf Weckherlin, David Schirmer, Lorenz Beger, Friedrich Christian Bressand und Johann von Besser werden Kontinuität und Wandel der Herscherdarstellung, die auch von der
jeweiligen politischen Situation und unterschiedlichen kulturellen Einflüssen geprägt war, verfolgt. Berücksichtigung finden auch die besondere Rolle des Dichters und die vielfältigen Talente, die eine erfolgreiche
Karriere am damaligen Hofe erforderte.
Table of Contents Introduction Chapter 1: Georg Rodolph Weckherlin and the Court of Duke Johann Friedrich I of Württemberg The Stuttgart Court, the Lutheran Tradition and Dynastic Prestige Georg Rodolf Weckherlin and his Relations with the Stuttgart Court Weckherlin as Court Poet Triumf Newlich bey der F. kindtauf zu Stutgart gehalten; Trivmphall Shews Set forth lately at Stutgart: The Display of Protestant Ideals Weckherlin’s Depiction of Friedrich and Elizabeth of the Palatinate Kurtze Beschreibung:
An Expression of Moral and Cultural Identity The Court as the Home of Virtue The Cultivated Court The Stuttgart Ballets Das Ballet der Spiegelmacher (1616) Der Getrewen Ritter Balleth (1617) Das Ballet der Ritter von der bewögenden Insul (1618)
Chapter 2: David Schirmer and the Court of the Electors of Saxony Introduction – Schirmer’s Rauten-Gepüsche and the Festive Tradition in Dresden The Presentation of Johann Georg I in
Occasional Verse Schirmer and the Saxon Ballet Ballet von dem Paris und der Helena Das Ballet der Glückseligkeit and Das Ballet des Atlas The Poems of Death and Succession Versions of
Motherhood: The Depiction of the Female Representatives of the Wettin Dynasty Conclusion Chapter 3: Lorenz Beger and the Court of the Electors of the Palatinate Elector Karl Ludwig and the Post-War
Palatinate A Multi-Talented Servant of Princes The Tradition of Court Festivities in the Palatinate The Heidelberg Masquerade The Masquerade and Electoral Identity The Equestrian Festivities The
Theatricalization of the Heidelberg Masquerades and Beger’s Die Uber alle Tugende Triumphirende Tugend der Beständigkeit Chapter 4: Friedrich Christian Bressand and the Court of Duke Anton Ulrich
of Braunschweig-Wolfenbüttel Introduction Bressand’s Depiction of the Lustschloss Salzdahlum: Anton Ulrich as Patron of the Arts Bressand’s Ballets: The Celebration of the
“Guelphischer Apollo” Bressand’s Masquerades: the Celebration of Anton Ulrich as Landes-Haupt Conclusion: Contrasting Entertainments Chapter 5: Johann von Besser and the Court of
the Great Elector, Friedrich Wilhelm of Brandenburg Image and Practice: The Presentation of the Court Poet in König’s Leben des Herrn von Besser The Celebration of the Great Elector, the
Martial Elector: The Poetry of the 1680s ‘Glückseeligkeit der Brandenburgischen Unterthanen. Bey der Magdeburgischen Erb-Huldigung, welche Sr. Churfürsl. Durchl. Friedrich Wilhelm dem Großen den 4. Junii
1681. in Halle geleistet ward.’ ‘Brandenburgischer Glücks-Löwe, Oder der Geburts-Stern Sr. Churfürstl. Durchl. Friedrich Wilhelms des Grossen, dem Stein-Bocke des Käyser Augusts entgegen gesetzet und
vorgezogen, den 6. Febr. Anno 1684. da Se. Churfl. Durchl. nach glücklich überstandenem grossen Stuffen-Jahre allbereits dero 65sten Geburts-Tag erlebet hatten.’ ‘An Se. Chur-Fürstl. Durchl. zu
Brandenburg Fridrich Wilhelm, über Ihre An. 1686. unter dem von Schöning, nach Ungarn geschickte Auxiliar-Völcker’ The Mythical Elector: Besser’s ‘Lobgedicht Friedrich Wilhelms des
Grossen’ ‘Beschreibung der Warschauschen Schlacht’ ‘Beschreibung der Schlacht bey Fehrberlin’ ‘Effect der Bombardirung von Stettin’ Chapter 6: Johann von
Besser and the Court of Friedrich III/I The Poetry of Succession and War The Kingship in Prussia The Evocation of Majesty: Besser’s Depiction of Friedrich’s Court and Residence in
1700 Conclusion: Heroism in Perpetuity – Besser’s Sieg der Schönheit über die Helden (1706) Conclusion Bibliography
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