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Germanistik
 

 
Amsterdamer Publikationen
zur Sprache und Literatur
Herausgegeben von Norbert Otto Eke und Bodo Plachta
 

Smart, Sara: The Ideal Image: Studies in Writing for the German Court 1616-1706
(Amsterdamer Publikationen zur Sprache und Literatur, Band 160)
ISBN 3-89693-441-4 (12/2005)
370 Seiten, 22 x 15 cm, Kt., EUR 52,00

 
It was expected that the prince of the early modern period should incorporate an ideal of virtue that distinguished him from other men and underlined his capacity to rule. This ideal is manifest in the depiction of the ruler in the visual arts. It is equally evident in a diverse body of writing produced for the court: occasional poetry, the libretti of ballets and Singspiele, masquerades and reports of festivities comment in a variety of ways on the perfection of the prince.
The ideal image of the German ruler, of his wife and court is the subject of the present study, which explores the writing of five poets active at different courts – Stuttgart, Dresden, Heidelberg, Wolfenbüttel and Berlin – at different stages of the seventeenth and early eighteenth centuries. The works of Georg Rodolf Weckherlin, David Schirmer, Lorenz Beger, Friedrich Christian Bressand and Johann von Besser offer insight into the presentation of the ruler and the way in which this was subject to political circumstances and cultural influences. The study also focuses on the position of the poet at court and on the various talents that he required in order to achieve success.

Der Fürst der frühen Neuzeit war als Stellvertreter Gottes und Haupt seines Staates verpflichtet ein Tugendideal zu verkörpern, das seine Einzigartigkeit und seine besondere Eignung für die Regierungsgeschäfte hervorhob. Dieses Ideal diktierte die Darstellung des Herrschers sowohl in den Bildenden Künsten wie auch in einem umfangreichen Korpus höfischen Schreibens. Gelegenheitsgedichte, Ballett- und Singspiellibretti, Maskeraden und Festbeschreibungen thematisierten die Vollkommenheit des Fürsten.
Ziel der vorliegenden Studie ist es, dieses idealisierte Image des deutschen Herrschers, seiner Frau und seines Hofes im siebzehnten Jahrhundert zu untersuchen, indem das Schaffen von fünf Dichtern analysiert wird, die zu verschiedenen Zeitpunkten an verschiedenen deutschen Höfen – Stuttgart, Dresden, Heidelberg, Wolfenbüttel und Berlin – tätig waren. Anhand der Werke von Georg Rodolf Weckherlin, David Schirmer, Lorenz Beger, Friedrich Christian Bressand und Johann von Besser werden Kontinuität und Wandel der Herscherdarstellung, die auch von der jeweiligen politischen Situation und unterschiedlichen kulturellen Einflüssen geprägt war, verfolgt. Berücksichtigung finden auch die besondere Rolle des Dichters und die vielfältigen Talente, die eine erfolgreiche Karriere am damaligen Hofe erforderte.

Table of Contents
 
Introduction
Chapter 1:
Georg Rodolph Weckherlin and the Court of Duke Johann Friedrich I of Württemberg

The Stuttgart Court, the Lutheran Tradition and Dynastic Prestige
Georg Rodolf Weckherlin and his Relations with the Stuttgart Court
Weckherlin as Court Poet
Triumf Newlich bey der F. kindtauf zu Stutgart gehalten; Trivmphall Shews Set forth lately at Stutgart: The Display of Protestant Ideals
Weckherlin’s Depiction of Friedrich and Elizabeth of the Palatinate
Kurtze Beschreibung: An Expression of Moral and Cultural Identity
The Court as the Home of Virtue
The Cultivated Court
The Stuttgart Ballets
Das Ballet der Spiegelmacher (1616)
Der Getrewen Ritter Balleth (1617)
Das Ballet der Ritter von der bewögenden Insul (1618)
Chapter 2: David Schirmer and the Court of the Electors of Saxony
Introduction – Schirmer’s Rauten-Gepüsche and the Festive Tradition in Dresden
The Presentation of Johann Georg I in Occasional Verse
Schirmer and the Saxon Ballet
Ballet von dem Paris und der Helena
Das Ballet der Glückseligkeit
and Das Ballet des Atlas
The Poems of Death and Succession
Versions of Motherhood: The Depiction of the Female Representatives of the Wettin Dynasty
Conclusion
Chapter 3: Lorenz Beger and the Court of the Electors of the Palatinate
Elector Karl Ludwig and the Post-War Palatinate
A Multi-Talented Servant of Princes
The Tradition of Court Festivities in the Palatinate
The Heidelberg Masquerade
The Masquerade and Electoral Identity
The Equestrian Festivities
The Theatricalization of the Heidelberg Masquerades and Beger’s Die Uber alle Tugende Triumphirende Tugend der Beständigkeit
Chapter 4: Friedrich Christian Bressand and the Court of Duke Anton Ulrich of Braunschweig-Wolfenbüttel
Introduction
Bressand’s Depiction of the Lustschloss Salzdahlum: Anton Ulrich as Patron of the Arts
Bressand’s Ballets: The Celebration of the “Guelphischer Apollo”
Bressand’s Masquerades: the Celebration of Anton Ulrich as Landes-Haupt
Conclusion: Contrasting Entertainments
Chapter 5: Johann von Besser and the Court of the Great Elector, Friedrich Wilhelm of Brandenburg
Image and Practice: The Presentation of the Court Poet in König’s Leben des Herrn von Besser
The Celebration of the Great Elector, the Martial Elector: The Poetry of the 1680s
‘Glückseeligkeit der Brandenburgischen Unterthanen. Bey der Magdeburgischen Erb-Huldigung, welche Sr. Churfürsl. Durchl. Friedrich Wilhelm dem Großen den 4. Junii 1681. in Halle geleistet ward.’
‘Brandenburgischer Glücks-Löwe, Oder der Geburts-Stern Sr. Churfürstl. Durchl. Friedrich Wilhelms des Grossen, dem Stein-Bocke des Käyser Augusts entgegen gesetzet und vorgezogen, den 6. Febr. Anno 1684. da Se. Churfl. Durchl. nach glücklich überstandenem grossen Stuffen-Jahre allbereits dero 65sten Geburts-Tag erlebet hatten.’
‘An Se. Chur-Fürstl. Durchl. zu Brandenburg Fridrich Wilhelm, über Ihre An. 1686. unter dem von Schöning, nach Ungarn geschickte Auxiliar-Völcker’
The Mythical Elector: Besser’s ‘Lobgedicht Friedrich Wilhelms des Grossen’
‘Beschreibung der Warschauschen Schlacht’
‘Beschreibung der Schlacht bey Fehrberlin’
‘Effect der Bombardirung von Stettin’
Chapter 6: Johann von Besser and the Court of Friedrich III/I
The Poetry of Succession and War
The Kingship in Prussia
The Evocation of Majesty: Besser’s Depiction of Friedrich’s Court and Residence in 1700
Conclusion: Heroism in Perpetuity – Besser’s Sieg der Schönheit über die Helden (1706)
Conclusion
Bibliography